הכנה וטיפול במסור שרשרת

מסור השרשרת הינו מכשיר מכני ובדומה לשאר מכשירים מכנים ומכונות גם במסור אנו צריכים לטפל טיפול תקופתי ולתקן שחיקה של פריטים במכשיר ציוד מכני בכלל צריך לעבור טיפול מסודר אצל איש מקצוע מדי תקופה. כיוון שאין בכלי גינון שעון אשר סופר שעות כדאי לעשות טיפולים ושרות תקופתי. כאשר מדובר במשתמש ביתי מפעיל את הכלי לעיתים רחוקות מומלץ לעשות טיפול שנתי בסוף העונה או בתחילתה כל אחד לפי העדפתו. משתמש מקצועי, גנן, קבלן גינון, כורת או חקלאי מומלץ שיכנס לתחנת שרות לפחות פעמיים בשנה (עדיפות לטיפול רבעוני). טיפול ושרות למכשירים מכנים מונע תקלות עתידיות וחוסך עלויות עתידיות.

ניקיון לטיפול בסיס במסור שרשרת

ראשית חשוב לשמור על ניקיון המכשיר בכל ימות השנה. על מנת למנוע תקלות מומלץ בסוף עבודה לעשות ניקיון קל כללי (יש חומרים אורגנים כמו שרף וחומציות של דקלים אשר גורמים נזק למכשיר גם באחסנה ולא רק בזמן עבודה).

ניקיון אזור מכסה הלהב והשרשרת

יש צורך להוריד את מכסה הלהב ולנקות עם מברשת (צביעה) את אזור הגלגל מניע של השרשרת (ספרוקט) ופתח יציאת שמן השרשרת.

ניקיון לטיפול בסיס במסור שרשרת

ניקיון מסנן אוויר: מפרקים את מכסה מסנן האוויר ומנקים את המסנן בעזרת מברשת רכה. חשוב שבעת פירוק מסנן האוויר המאייד (הקרבורטור) יהיה במצב משנק (צ'וק) ופתח הקרבורטור סגור  מפני כניסת לכלוך.

ניקיון מסנן אוויר

במידה ויש אפשרות לניקיון עם לחץ אוויר מנקים עם החלץ אוויר מכיוון החלק הפנימי כלפי חוץ במרחק מה מהמסנן .

המאייד

מערכת הדלק והנעת המסור

הכנת תערובת: במסורי שרשרת קיים מנוע מוטורי מסוג שתי פעימות, מנועים אלו עובדים עם דלק מעורבב ושמן מיוחד לתערובת שמכינים מראש. אחוז השמן בתערובת נקבע על פי סוג השמן ולפי הוראות יצרן השמן. את שמן תערובת של סטיל יש להכין תערובות ברמה של 2% שמן תערובת בדלק . את הדלק תערובת יש להכין במיכל דלק ייעודי. כאשר יש לנו יותר ממיכל של דלק 1 , דלקים למכונות אחרות יש לסמן את מיכל דלק התערובת על מנת שלא נמלא בטעות דלק ללא תערובת במסור דבר אשר יגרום לנזק במנוע בהנעה הראשונה לאחר זמן קצר מאוד.

הערה: מיכל מפלסטיק אשר אינו מתאים, הבנזין תוקף את חומר המיכל ומפרק ממנו חלקיקים. לאחר מכן רואים משקעים במיכל הדלק של המסור או גרוע מכך סתימות בקרבורטור. תערובת של דלק ושמן טובה לחודש ימים. לאחר תקופה של למעלה מחודש ישנה ריאקציה ושינוי בתכונות החומר ולכן הדלק יכול לגרום לבעיות בהנעה ובמנוע עצמו, דבר היכול להגיע עד למצב של שיפוץ מנוע.

המלצה: בסוף השימוש במסור שרשרת במידה ואין כוונה להמשיך בעבודה בתקופה של חודש ימים ומעבר לכך, יש לרוקן את הדלק ממיכל הדלק של המסור ולהניע את המסור עד שהמנוע נכבה בעצמו. בכך, הקרבורטור נשמר בצורה האופטימלית ביותר וכאשר נמלא דלק תערובת חדש ורענן המסור יניע בקלות.

המלצה: בעל מסור שאינו משתמש במסור לעיתים דחופות מומלץ להחליף מצת (פלג) פעם בשנה ובכך למנוע בעיות הנעה.


שרשרת המסור

השרשרת הינה אחד החלקים החשובים במסור והמסוכנים שבהם.

השרשרת צריכה להיות מושחזת ומתוחה על הלהב בצורה נכונה, כמו כן, חשוב לוודא שיוצא שמן שרשרת בזמן העבודה.

פעולת השרשרת על העץ צריכה להיות ללא מאמץ רב, אם כאשר עובדים עם המסור ויש צורך ללחוץ עליו בזמן הניסור בתוך העץ בכדי שהוא ינסר. יש צורך לעצור ולבדוק למה. ברוב המקרים זו השרשרת שאינה חדה מספיק ויש צורך להשחיזה.

בתחילת העבודה יש צורך למתוח את בורג מתיחת שרשרת

על מנת למתוח נכון את השרשרת יש לשחרר את אומי מכסה הלהב כסיבוב אחד (לא צריך לפרק רק לשחרר שתתאפשר מתיחה קלה) להרים את קצה הלהב קלות בחלקו הקדמי. פעולה זו מבטלת את החופש הקל שיש ללהב על התושבת שלו. מותחים באמצעות מברג את השרשרת עד למצב שאין רווח בינה ובין הלהב בחלקו התחתון ומהדקים את אומי מכסה הלהב .בכל שלב המתיחה אנו אוחזים את הלהב בקצהו כלפי מעלה. כאשר האומים מהודקים בודקים שהשרשרת נעה בקלות על הלהב.

במידה והשרשרת נעה באופן קשה על הלהב צריך לשחרר מעט את המתיחה. במהלך העבודה השרשרת מתחממת וכמו כל מתכת שמתחממת השרשרת מתארכת לכן מומלץ לחזור על פעולה זו גם במהלך העבודה.

בתחילת העבודה יש צורך למתוח את בורג מתיחת שרשרת

 

השחזת שרשראות

חשוב מאוד להשחיז נכון את השרשרת בזווית הנכונה ועם הפצירה בגודל הנכון כמו כן חשוב להשחיז מדי פעם את שן קובעת הגובה, אם לא משחיזים את השן קובעת גובה השבב שהשרשרת מוציאה הינו קטן יותר ולכן בכל סיבוב של השרשרת על העץ מנסר פחות עץ. ישנן מס' אפשרויות להשחזת שרשראות, יש אפשרות לגשת לתחנת שרות , אפשר להשחיז באמצעות מכונת השחזה ידנית הפועלת על סוללת 12v. אופציות נוספות ומומלצות הן להשתמש בפצירה עגולה ולהשחיז באופן ידני. לכל סוג שרשרת יש מידה שונה של פצירה. חברת סטיל מציעה מס' מתקנים וידיות מיוחדות לפצירה ידנית אשר נותנות את הזווית הנכונה של ההשחזה וכאלו אשר משחיזות בו זמנית גם את השן קובעת גובה. חשוב תמיד לעבוד עם שרשרת מושחזת כראוי, הבדיקה הטובה היא בכך שאין צורך להפעיל לחץ על המסור בעת עבודת הניסור.

השחזת שרשרת:גובה שבב

אביזרים למסורים

לרכישת פצירה משולבת או למעבר למגוון מכשירי השחזה

המלצה: בזמן העבודה אנו עוצרים על מנת למלא דלק ושמן במסור לכן באותו זמן מומלץ לעבור פעם אחת על כל שן בשרשרת (ימין ושמאל) בכך אנו שומרים תמיד על רמת חדות גבוהה של שיני המסור ולא מגיעים למצב של שרשרת כהה.

שמן שרשרת: ללא שמן שרשרת השרשרת תישרף ותהיה כהה מהר מאוד. חובה תמיד כאשר ממלאים דלק במסור למלא שמן במיכל שמן השרשרת. המסור מיוצר בצורה כזו ,כאשר שני המיכלים מלאים בזמן עבודה כשדלק נגמר, יישאר קצת שמן במיכל השמן שרשרת ובכך נוודא שאנו תמיד עובדים עם שמן. כאשר אנו מניעים ורוצים להתחיל לעבוד כדאי ללחוץ על הדק הגז ולעלות את סל"ד המסור למקסימום. להחזיק את קצה הלהב קרוב למשטח נקי או גזע עץ ולראות שהשרשרת מוציאה שמן על המשטח פס דק של שמן.

שרשרת

מומלץ בסוף כל יום עבודה ובזמן אחסנה למלא את מיכל השמן שרשרת.

מסור שרשרת: בטיחות בעבודה

עבודה עם מסור שרשרת נחשבת כעבודה מסוכנת, לשם עבודה נכונה ובטוחה מומלץ לקבל הדרכה ולעבוד עם ציוד הבטיחות המתאים.

  • הערה: אין לראות בכמה שורות אלו כהדרכה.
    אנו מציינים פה רק אילו דברים בטיחותיים יש לבדוק במסור עצמו.

לפני תחילת עבודת הניסור חשוב ביותר לבדוק שמערכת ידית הבלם תקינה  ע"י דחיפה של הידית קדימה והחזרה לאחור.
ידית הבלם יכולה להציל חיים במצב של רתיעה לאחור של המסור.

לוכד שרשרת: באזור בו הלהב מחובר למסור מתחת למכסה הלהב מחלק הקדמי נמצא לוכד שרשרת אביזר זה מיועד לתפוס את השרשרת במידה ומסיבה כלשהי השרשרת תיקרע.
חובה לוודא שלוכד השרשרת קיים ובמצב תקין.

כדאי לפני תחילת העבודה לראות אם כל חלקי המסור במקומם, הבולמים תקינים ואין ברגים משוחררים.

עבודה מהנה ובטוחה.


 לחצו כאן לשרשראות סטיל באתר ש.ונציה