מסור שרשרת: הנחיות לתחזוקה נכונה

מסור שרשרת צריך לעבור טיפול תקופתי מסודר אצל איש מקצוע מדי תקופה ולהקפיד על שגרת תחזוקה שוטפת נכונה, משתמש ביתי המפעיל את הכלי לעיתים רחוקות יותר יכול להסתפק בטיפול שנתי בתחנת שירות, ללא קשר לשעות המנוע, משתמש מקצועי, גנן, גוזם וכורת עצים הנדרש לעבוד במסור שרשרת באופן אינטנסיבי יותר, ההמלצה לבצע טיפולים שוטפים בהתאם להמלצות היצרן בהתבסס על שעות מנוע, המינימום לבצע טיפול מקצועי פעמיים בשנה, לחקלאים מומלץ לבצע טיפול בתחילת ואמצע העונה, תלוי באורך העונה. חשוב לדעת, הנחיה לרוב תתייחס לשעות המנוע ולא לפרק זמן כללי, תכיפות הטיפולים רשומה בספר ההוראות של הכלים, למידע נוסף לחצו לקריאה בספרי מוצר ותפעול נכון, בסקירה זו נתמקד בדגשים חשובים לעובד במסור שרשרת שיש להקפיד במהלך שגרת העבודה על מנת שיוכל להפיק יותר מהכלי שברשותו, נתמקד בתחזוקה, טיפולים, ניקיון, תדלוק והתנעה, שרשרת ומתיחה.


מסור שרשרת:  דגשים חשובים לתחזוקה שוטפת תקופתית  


ניקיון המסור וחלקיו הוא השלב הראשון בתחזוקה הנכונה. ראשית, חשוב לשמור על ניקיון הכלי בכל ימות השנה, כיוון שגם לכלוך ה"שוכב" על מסורי במהלך תקופה ארוכה יכול לגרום נזק, היועץ הטכני ממליץ בסוף כל עבודה לבצע ניקיון כללי קל, יש צורך להוריד את מכסה הלהב ולנקות עם מברשת (צביעה) את אזור הגלגל המניע של השרשרת ופתח יציאת שמן השרשרת, לפני תחילת העבודה מפרקים את מכסה מסנן האוויר ומנקים את המסנן בעזרת מברשת רכה במידה ואין ברשותנו מברשת אפשר להוריד את המסנן ולתפוח קלות עליו כך שירד ממנו הלכלוך, כמובן שבהכנת המסור ליציאה לעבודה אפשר לנקות עם לחץ אוויר, חשוב לזכור להזרים את האוויר מכיוון החלק הפנימי החוצה ולא מקרוב מדי, על מנת לא לגרום לנזק, ישנם מסננים אשר אפשר לשטוף במים חמים וסבון, ואז חשוב ליבש את המסנן היטב לפני החזרתו למקומו במסור, חשוב שבעת פירוק מסנן האוויר המאייד (קרבורטור) יהיה במצב "צ'וק" מאחר ואז פתח המאייד נסגר מפני כניסת לכלוך.

היועץ טכני מקצועי ממליץ: בסוף העבודה יש לשוב ולנקות את המסור, כאשר מאחסנים את המסור לתקופה של יותר מחודש יש לרוקן דלק ולמלא את מיכל שמן השרשרת.

ערכות השירות של STIHL מכילות את כל הדרוש למתן שירות שגרתי למגוון הכלים של STIHL

לחצו כאן לערכות שירות לטיפול וניקוי


טיפולים \ תחזוקה שוטפת 

לכאורה, הטיפולים השוטפים נראים לא פעם כבזבוז כסף וזמן, ולרוב הם מבוצעים כאשר הכלי במצב עבודה תקין, כך שעל פניו מפתה מאוד לדלג על שלבים אלו, היועץ הטכני ממליץ לא להגיע לטיפול רק כמופיעה תקלה ואז הכלי מושבת, בטיפולים אצל איש מקצוע מוסמך בידי היצרן והיבואן מבוצעים מהלכים שנועדו למנוע תקלות, הרס או השבתת הכלי מראש, החלפת מסנן אוויר, עת הגיע יומו, למשל, יכולה להיראות כמיותרת לא פעם, אך יש לדעת שמסנן שאינו מבצע את משימתו כראוי, וזה קורה לאחר זמן שימוש מסוים על פי הוראות היצרן, יכול להפוך ל"רוצח השקט" של המסור בכך שהוא אינו מונע באופן מספק חדירת לכלוך למנוע וכפועל יוצא – נזק פנימי שיפגע תחילה בצריכת הדלק, לאחר מכן בביצועים ובסופו של דבר עלול להביא אף להרס המנוע, במצבי קיצון, תחזוקה שוטפת נועדה למנוע מצבים כאלו.

 

צפו במדריך החלפת מסנן אוויר



תדלוק והתנעה 

עבור המשתמש במסור שרשרת בנזין לעיתים דחופות מומלץ להחליף מצת (פלג) פעם בשנה ובכך למנוע בעיות הנעה, הכנת תערובת במסור שרשרת בנזין קיים מנוע מסוג שתי פעימות – מנועים אלו עובדים עם דלק המעורבב עם שמן מיוחד לתערובת שמכינים מראש,  אחוז השמן בתערובת נקבע על פי סוג השמן ולפי הוראות יצרן השמן, את תערובת השמן יש להכין במיכל דלק ייעוד, במיכל מפלסטיק אשר אינו מתאים, הבנזין תוקף את החומר ממנו עשוי המיכל ומפרק ממנו חלקיקים, לאחר מכן רואים משקעים במיכל הדלק של המסור נזק שיכול להוביל לסתימות במאייד, חשוב לדעת שתערובת של דלק ושמן טובה לחודש ימים, לאחר תקופה של למעלה מחודש מתרחשת ריאקציה ושינוי בתכונות החומר ולכן הדלק יכול לגרום לבעיות בהנעה ובמנוע עצמו, דבר היכול להגיע עד למצב של החלפת בוכנה, היועץ טכני המקצועי ממליץ: לאחר השימוש במסור שרשרת בנזין, במידה ואין כוונה להמשיך בעבודה בתקופה של חודש ימים ומעבר לכך, יש לרוקן את הדלק ממיכל הדלק של מסור שרשרת בנזין ולהניע את המסור עד שהמנוע כבה בעצמו, בכך נשמר הקרבורטור בצורה האופטימלית וכאשר יתדלקו מחדש בפעם הבאה שיעבדו והמסור יניע בקלות.


צפו במדריך החלפת מצת (פלג)



השרשרת

 

אחד החלקים החשובים  והמסוכנים במסור שרשרת שצריכה להיות מושחזת ומתוחה על הלהב בצורה נכונה, חשוב לוודא שיוצא שמן שרשרת בזמן העבודה

 

מתיחה 

משחררים את אומי מכסה הלהב, לא לפרק, רק לשחרר כך שתתאפשר מתיחה ולהרים את קצה הלהב קלות בחלקו הקדמי, פעולה זו מבטלת את החופש הקל שיש ללהב על התושבת שלו, מותחים באמצעות מברג את השרשרת עד למצב שאין רווח בינה ובין הלהב בחלקו התחתון ומהדקים את אומי מכסה הלהב, בכל שלב המתיחה אוחזים את הלהב בקצהו כלפי מעלה, כאשר האומים מהודקים בודקים שהשרשרת נעה בקלות על הלהב. במידה והשרשרת נעה באופן קשה על הלהב צריך לשחרר מעט את המתיחה.


השחזה 

חשוב תמיד לעבוד עם שרשרת מושחזת כראוי, הבדיקה הטובה היא בכך שאין צורך להפעיל לחץ על המסור בעת עבודת הניסור, אסור להפעיל בכלל לחץ על המסור בזמן עבודה למניעת תאונות. היועץ הטכני ממליץ להשחיז עם פצירה פעם אחת על כל שן בשרשרת - ימין ושמאל, כאשר אנו ממלאים דלק ושמן במיכל מסור שרשרת בנזין בכך אנו שומרים תמיד על שרשרת רמת חדות גבוהה של השיניים ולא מגיעים למצב של שרשרת כהה דבר המקל על עבודת המסור והמפעיל וחסוך זמן. 

 

אפשרויות להשחזת שרשרת

 

ראשונה

לגשת לתחנת שרות וזאת במידה ויש לנו כמה שרשראות המתאימות לאותו המסור איתן אנו יוצאים ליום עבודה,

שנייה

באמצעות מכונת השחזה ידנית הפועלת על סוללת 12v. חשוב לדעת שמכונת ההשחזה 12v מסתובבת במהירות גבוהה ולכן אם לא יודעים להפעילה כראוי היא עלולה לגרום לנזק.


שלישית

להשתמש בפצירה עגולה ייעודית ולהשחיז באופן ידני, לכל סוג שרשרת יש מידה שונה של פצירה חובה להשתמש המידה הנכונה, קיימים בשוק מספר מתקנים וידיות מיוחדות לפצירה ידנית אשר נותנות את הזוית הנכונה של ההשחזה וכאלו אשר משחיזות בו זמנית גם את השן קובעת הגובה, לכל סוג שרשרת ויצרן יש זוויות השחזה מומלצות שונות, חשוב לבדוק לפני ההשחזה מהי הזווית הנכונה, כאשר משחיזים ידנית תמיד דוחפים קדימה את הפצירה מול התנגדות השן ומחזירים בקלות אחורה וחוזרים על הפעולה שוב עד שהשן חדה.


תדלוק 

בכל תדלוק יש למלא גם שמן לשרשרת; מסור שרשרת בנזין מתוכנן שכמות השמן לשימון השרשרת יספיק תמיד לזמן עבודה ארוך יותר מכמות הדלק במיכל, כאשר נגמר הדלק אמור להישאר במיכל השמן עוד קצת שמן, בכך נוודא שאנו תמיד עובדים עם שמן. כאשר אנו מניעים מסור שרשרת בנזין ומתחילים לעבוד יש ללחוץ על הדק הגז ולעלות את סל"ד המסור למקסימום, יש להחזיק את קצה הלהב קרוב למשטח נקי או גזע עץ ולוודא שהשרשרת מתיזה פס שמן דק על המשטח, התזת השמן במצב כזה היא ערובה לכך ששמן מגיע לשרשרת, במידה ולא יוצא שמן – אין לעבוד עם המסור ויש לגשת ולבדוק את משאבת השמן.

שימו לב: לפני תחילת עבודת הניסור במזור שרשרת בנזין או מסור מסור שרשרת נטען חשוב ביותר לבדוק שמערכת ידית הבלם תקינה באמצעות דחיפה של הידית קדימה והחזרתה לאחור. ידית הבלם יכולה להציל חיים במצב של רתיעה לאחור של המסורים. כדאי לפני תחילת העבודה לראות אם כל חלקי המסור במקומם, הבולמים תקינים ואין ברגים משוחררים. עבודה מהנה ובטוחה.

 

מסור

 

מסור

 

מסור