כחלק מערכי המותג העולמי STIHL, במרכז הדרכה וידע של יבואן הרשמי והבלעדי המייצג את סטיל בישראל חברת ש.ונציה ערכו סדרת כתבות מקצועיות חשובות לבעל מקצוע המפעיל מסור דיסק, בפרק הראשון בו רוכזו דגשים חשובים להיכרות והכנה לעבודה עם המסור ועבודת הניסור, בפרק השני רוכזו הנחיות וכללים לתפעול, טיפול ותחזוקה נכונה. בפרק השלישי בסדרת זו נדריך בכל מה שחשוב לדעת על התאמה ובחירת דיסקים לניסור. בעקבות ריבוי תאונות עבודה חשוב לקרוא את המידע המובא בעיון רב, ללמוד לתרגל ולהקפיד להיצמד להמלצות. להעמקת הידע המקצועי מומלץ לפנות ליעוץ מטעם חברת ש.ונציה במטה החברה או לנציג החברה באחת מתחנות השירות והמכירה המורשות בפריסה ארצית.

 

פרק 3. מה שחשוב לדעת על התאמת דיסקים לניסור

ישנם דיסקים לחומרים שונים, חשוב ביותר לוודא התאמת הדיסק לחומר הנחתך אסור לנסות לחתוך חומר בדיסק שאינו מתאים, הדבר עלול לגרום לקפיצת הדיסק, לשבירתו ולתאונה חמורה ואפילו קטלנית. יש דיסקים מיוחדים אשר מיועדים לשילוב חומרים כמו לדוגמא בטון בשילוב פלדה. ליצרן סטיל מגוון דיסקים לשימושים שונים. יש לוודא כי הדיסק מתאים לכלי ,עמידות במינימום 4700 סיבובים לדקה. בזמן עבודה עצור מידי פעם ובדוק את שלמות ותקינות הדיסק.

  1. דיסק אבן - ניתן לחתוך גם בטון ולבנים.
  2. דיסק מתכת - פלדה, ברזל רקוע.
  3. דיסק אספלט - ניתן לניסור גם בטון גס.

בכל מקרה של ספק ניתן לפנות למשווק מורשה של STIHL.


חלוקה ל 2 סוגים: דיסק רגיל ודיסק יהלום.

דיסק רגיל (דיסק פיבר): ישנם דיסקים מסוגים שונים לחיתוך חומרים שונים, אבן, ברזל, אספלט. חשוב ביותר לבצע התאמה בין סוג הדיסק לחומר הנחתך. ראו דוגמא בתמונה הבאה:

דיסקים


דיסק יהלום: דיסקים לחיתוך אבן ואספלט אבל ושילוב אבן ומתכת.

לדיסק כזה יש ביצועי חיתוך טובים בהרבה מדיסק רגיל. הדיסק עשוי תרכובת מיוחדת ובקצוות הוא מצופה ביהלומים, המבצעים את החיתוך.  דיסק יהלום משמש לחיתוך בטון, אספלט, אבן, צינורות אבן, אבנים וכ"ו. הדיסק הזה לא מתאים לחיתוך מתכת. (יש מגוון דיסקים לחומרים שונים). יש אפשרות להוסיף ערכת התזת מים המתחברת לכלי ומיועדת לעבודה במקומות בהן אין גישה למים זורמים. המים משמשים לבלימת האבק, לקירור הדיסק ולהארכת משך חייו.

בדיסק יהלום יש לוודא את כוון הסיבוב ע"י התאמת החץ שעל הדיסק מכוון לכוון הסיבוב. עקב משך החיים הארוך של דיסק יהלום, יש לבדוק בקפדנות, לפני כל עבודה, את תקינותו ושלמותו של הדיסק. אסור לעבוד עם דיסק פגום. ראו דוגמא בתמונה הבאה:



 יש להקפיד על תקנות הבטיחות  שימו לב: לפני הרכבת דיסק חיתוך על הכלי חובה לוודא שגלגל דיסק החיתוך מיועד לעבודה עם מסורי דיסק (לא למסור שורף או כלי אחרים). בנוסף יש לוודא שדיסק החיתוך מיועד לעבודה במהירות סיבוב ששווה למהירות הסיבוב המקסימלי של הדיסק או למהירות הגבוהה ממהירות סיבוב העבודה של מסור הדיסק. מהירות סיבוב העבודה של גלגל הניסור צריכה להופיעה על הגלגל עצמו. עדיפות לעבוד עם גלגלי ניסור מקוריים של STIHL על מנת להיות בטוחים שהם מתאימים למסורי הדיסקעדיף להשתמש בדיסקים של STIHL המתוכננים במיוחד לכלי. בדקו את הדיסק לפני ואחרי כל עבודה, במידה והדיסק נראה סדוק או שחוק, יש להחליפו.


המלצות מרכז הדרכה וידע ש.ונציה


צפו בסרטון הדגמה לעובד במסור דיסק נטען עם סוללה TSA 230


מה חשוב לדעת על הרכבת דיסק חיתוך

ודאו שהכלי אינו מונע וגלגל הניסור אינו מסתובב. מתג התנעה/דימום צריך להיות במצב 0. הכניסו את פין העצירה (בתמונה המצורפת מופיע 1) לתוך החור המתאים. במגן חגורת V סובבו את הגלגל מעט עד שהפין יעצור את הסיבוב. השתמשו במפתח קומבינציה לפתיחת הבורג (בתמונה ראו  2). הסר את דסקית הלחץ (בתמונה ראו 3) והוציאו את הדיסק. כעת הכניסו חזרה דיסק חדש. (במידה ותכניסו דיסק יהלום, ודאו כי החץ על הדיסק הוא בכוון סיבוב הכלי). הרכיבו את דסקית הלחץ 3. 2 שני השגמים של הדסקית צריכים להיכנס לחריצים המתאימים. סגרו היטב את הבורג 2 והדק אותו היטב. (במידה ואת משתמש במפתח מומנט כוון ל30 NM). הוציאו את פין העצירה. בהרכבת דיסק יש לוודא כי החור במרכז הדיסק מתאים במדויק לציר. אסור שתהיה סטייה. לדיסק יהלום יש צורך לפעמים להשתמש במתאם מיוחד.

 

 


מידע שימושי