בעקבות עליה מדאיגה במקרי תאונות עבודה בשימוש לא בטיחותי בזמן ההכנה לפני העבודה או בזמן ביצוע עבודת חיתוך במסור דיסק לבטון, במסור דיסק יהלום לניסור אספלט, מתכות או זכוכית במשימות חילוץ והצלה בשגרה ובחירום, בפרק השני בסדרת הכתבות המקצועיות בעריכת הצוות המקצועי של ש.ונציה נסקור את את כל מה שחשוב ללמוד ולבצע בתפעול ובתחזוקה נכונה בזמן השימוש במסור דיסק נטען או מסור דיסק מוטורי.

מדריך זה משלב מידע חיוני מתוך ספר ההוראות וההפעלה של מסור דיסק לבטון המומלץ של סטיל TS, מומלץ להדפיס לקרוא, ללמוד ולהקפיד להיצמד לשלבי ההכנה לעבודה ולדגשים החשובים בעת השימוש למען בטיחותכם בזמן העבודה במסור דיסק לבטון זה ובמבחר מסורי דיסק.

 

פרק 2.  בעלי המקצוע משתפים בכל מה שחשוב לדעת לתפעול ותחזוקה נכונה של מסור דיסק TS

בעלי הניסיון תחילה בודקים שהמסור תקין: לפני תחילת העבודה במסורים קבעו לכם כלל ברזל לבצע בדיקות תקינות כחלק משגרת יום העבודה, ודאו שכל הברגים מחוזקים היטב, בדיקה קפדנית של סדקים או שברים, בהימצאות של סדק או שבר בגוף המסור משביתים את הכלי. בדיקה קפדנית של מתג הנעה \ דימום ,המשבת והדק הגז שחייבים לנוע בחופשיות. שימו לב לוודא תקינות וחיזוק דיסק החיתוך.

 

כללי זהירות בהובלה נכונה ובטוחה של מסור דיסק

 יש להקפיד על תקנות הבטיחות שימו לב! מדוממים את המסור לפני כל הנחת הכלי על הקרקע או נשיאתו.  שימו לב! דיסק החיתוך ממשיך להסתובב מספר שניות לאחר דימום הכלי.

בנשיאת הכלי ודא שהכלי דומם והדיסק נעצר. החזיקו את הכלי בידיות, וודאו שהאגזוז מרוחק מהגוף. ודאו כי הדיסק אינו פוגע בקרקע או בכל חפץ אחר. דיסק שקיבל מכה יכול להיסדק ולהתעקם והפעלתו עלולה לגרום לתאונה קשה ואפילו קטלנית.בעת הובלה ברכב עדיף להוביל את המסור דיסק ללא דלק ולפרק את גלגל הדיסק . יש צורך לייצב ולחזק את המסור דיסק על מנת שלא יזוז ויקבל מכות בעת ההובלה.

 

מה עלינו לשים לב בתפעול וניסור במסורי דיסק

 יש להקפיד על תקנות הבטיחות שימו לב שמתג ההפעלה והדק הגז זזים בחופשיות ללא בעיה.

אין לגעת בלהב בדקו את כל אביזרי הבטיחות תוך דגש על המגן, שלמותו והתאמתו לכלי וכוונו ביחס לדיסק.

אין לגעת בלהב בדקו היטב את שלמות ותקינות הדיסק.

 יש להקפיד על תקנות הבטיחות שימו לב למגן כך שאבק, גיצים והחומר הנחתך מוסטים הרחק מהמפעיל ולא יכולים לפגוע בחומרים דליקים.

אין לגעת בלהב בדוק את שלמות ותקינות חגורת V. ודא כי מתיחת החגורה בוצעה כהלכה וכי בורג המתיחה מצוי במצב הנכון.

בעת הפעלת הכלי יש להרחיק אנשים אחרים למרחק 15 מטר מהמכשיר כשהוא עובד, כך שלא יעופו לעברם חפצים שונים. במידה ואדם מתקרב כשהכלי מונע - דומם אותו. לפני ההנעה יש לבצע בדיקה חזותית בראיה שהכלי תקין, שאין סדקים או שברים ונזילות, ולחזק היטב את כל הברגים בכלי. יש לוודא כי דיסק החיתוך אינו במגע עם חפץ כלשהו. בשלב הראשון של ההנעה מהירות המנוע מספיק גדולה כדי לסובב את דיסק החיתוך לכן יש לוודא היטב שהדיסק אינו במגע עם חפץ כלשהו.

אין לגעת בלהב אסור! להניע את הכלי כאשר הדיסק נמצא בתוך החומר הנחתך.

 

10 כללי ברזל לתחילת עבודה נכונה עם מסור הדיסק

אנשי המקצוע ובעלי הניסיון בהפעלת מסור דיסק לחיתוך מציינים 7 דגשים שיש להקפיד ולבצע לעבודה נכונה במסור:

  1. החזיקו את הכלי היטב בשתי הידיים כאשר האצבעות עוטפות את הידית.
  2. האגודל סוגר על הידית מהצד השני והוא מגיע לכפתורי השליטה של הכלי.
  3. אסור לעבוד עם יד אחת. יש לאחוז כך  שיד אחת על ידית קדמית והיד השנייה על הידית האחורית.
  4. שמרו על הידיות נקיות משמן ולכלוך.
  5. הרמת המסור לגובה מסוכנת מאוד ואסורה.
  6. במידה והתנהגות הכלי או רעש המנוע משתנים לפתע בזמן העבודה, עצרו מיד ובדוק את הכלי.
  7. תמיד לחתוך חומר כאשר הכלי מוחזק בשתי הידיים.
  8. עמדו בצד קו החיתוך של הכלי ולא ישירות מאחוריו, יד אחת על ידית קדמית ויד שניה על ידית אחורית.
  9. אסור לחתוך בסביבת חומרים דליקים. תמיד כוון את מגן הגיצים כך שלא יפגעו במפעיל או בחומרים דליקים.
  10. אסור לחתוך צינור או מיכל בלי לוודא מראש שאין בהם חומרים דליקים או נפיצים.

 

בתמונה: הדמיה כיצד יש לאחוז נכון את המסור בזמן העבודה

 


מסור דיסק - יישומים, סוגי הפעלה, והנחיות להנעה, הרכבות והפעלה נכונה

קיים מבחר גדול של מסורי דיסק הידועים גם  בשמם מסור בטון, המותג הגרמני STIHL מייצר כבר מעל 100 שנה מסורים בטכנולוגיה מתקדמת ליישומים שונים כמו לניסור בטון (דיסק) מסור לחיתוך בטון (שרשרת) ומסורי דיסק למטרות חילוץ והצלה, המסורים מובחנים בסוגי הפעלה שונים מסור נטען או מסור מוטורי. כחלק מערכי המותג להנגשת מידע שימושי נסקור כעת דגשים והוראות כיצד לבצע הפעלה נכונה של הכלי.

תחילה כוונו את מגן הכלי כך שהמפעיל לא ייפגע מגיצים ורסיסים מהחומר הנחתך או מחלקי הדיסק, המגן גם מסיט את האבק. יש להתחשב בצורת העמידה והחזקת הכלי ובצורת החיתוך לכוון המגן בהתאם, יש לקבע את כוון החיתוך ומיקומו לפני התחלת החיתוך, הדיסקים מתוכננים לעמוד בלחצים רדיאליים ולא בלחצים צדדיים/אופקיים, כדי לקבל קו חיתוך נקי הזז את הכלי עם הדיסק קדימה ואחורה לאורך קו החיתוך.

אין להפעיל כוח כדי להחדיר את הדיסק לחומר הנחתך. בצעו מספר תנועות קדימה ואחורה כאשר בכל פעם אתה נכנס עמוק יותר לחומר הנחתך. ברוב החומרים אין צורך לחתוך את כל עומק החומר, וגם, כשנשאר מעט חומר, ניתן לשבור אותו בקלות ולא לחתוך אותו. כך מקטינים את כמות האבק הנוצר. יש להקפיד על ביצוע החיתוך בקו ישר על מנת לא לעקם את הדיסק בתוך החריץ שנוצר. אסור להשתמש בדיסק לשיוף חומרים, כי הדיסק עלול להישבר.

 

התנעת מסור - מדריך מהיר לסדרת פעולות הנעה נכונה. מצורפות תמונות להדמיה להמחשה.

1. תחילה יש לוודא כי הדיסק אינו במגע עם חפץ כלשהו. לחצו על המשבת 1, מתג הגז 2 והזז את מתג הפעלה/דימום 3 אחורה למצב  start.

 

 

2. שחררו את המשבת והדק הגז - הם יתפשו במצב חצי-גז. במידה והמנוע קר (לא עבד בדקות האחרונות) להוריד את מתג הצְ’וק למטה למספר במידה והמנוע חם (כן עבד בדקות האחרונות) להרים את המתג למעלה. תמונה מצורפת:

 

 

3. במידה והמנוע חם מאט (כובה לפני 5 דקות ויותר אבל עדיין חם)כוון את מתג הצוק' למצב האמצעי. תמונה מצורפת:

 

 

4. לחצו על שסתום מפחת לחץ 5 - הדבר מקל על ההנעה. יש ללחוץ על השסתום לפני כל ניסיון להניע. תמונה מצורפת:

לחצו על משאבת הדלק הידנית 10שלוש עד שש פעמים כך שדלק יופיע במשאבה. הניחו את הכלי על הקרקע. ודא שיש לך אחיזה יציבה. הכניסו רגל ימין על לידית אחיזה אחורית ולחץ למטה. ביד שמאל אחזו בידית האחיזה הקדמית ולחץ בחוזקה כלפי מטה. ביד ימין משוך בידית ההתנעה משיכה איטית בהתחלה עד לשילוב המתנע ואז משיכה חזקה אך קצרה לא יותר מ- 70 ס"מ. החזירו את הידית באופן מבוקר. בצעו מספר משיכות עד שהמנוע מתחיל להניע. בכלי בו נגמר הדלק, יש לבצע מספר משיכות להזרמת דלק. ברגע שהמנוע מתחיל להניע יש להעביר את מתג הצ'וק למצב אמצעי לחצו שוב על שסתום מפחת לחץ 5. המשך למשוך בחבל עד שהמנוע מניע. ברגע שהמנוע מניע לחצו על הדק הגז והחזק כך 30 שניות לחימום המנוע. העבירו מתג הצ'וק למצב עליון. הכלי יצא ממצב חצי גז, מתג התנעה/ דימום יקפוץ קדימה למצב עבודה. כאשר תשחררו את הדק הגז והמשבת המנוע יגיע למצב סיבובי סרק.

 

 


 יש להקפיד על תקנות הבטיחות  שימו לב: במצב סרק אסור שדיסק יסתובב במידה והדיסק ממשיך להסתובב יש לגשת לתחנת שרות מורשת של STIHL.

 יש להקפיד על תקנות הבטיחות שימו לב: למתג הצ'וק יש גם מצב אמצעי, מצב זה מיועד לכלי שלא ברור מצבו חם או קר, כלי שהונע לפני זמן מה, בכלי כזה הצב את המתג למצב אמצעי ובצע 4-5 משיכות במידה והכלי חם מספיק הוא יניע. במידה ואין הנעה יש להעביר את המתג למצב צ'וק מלא ולהמשיך בתהליך ההתנעה.

 

 

 

לאחר עבודה ממושכת תנו לכלי לעבוד מספר שניות ללא עומס על מנת לקרר את המנוע. לדימום - הזז מתג השליטה  3 קדימה למצב 0   stop .

 

המלצת צוות ש.ונציה למדו עוד על התנעה ועבודה במסור דיסק


 

צפו בסרטון הדגמות לעבודה זהירה, בטיחותית ונכונה בסוגי מסורים לבטון

 

באתר ש.ונציה יבואן סטיל בישראל מבחר מסורי בטון (דיסק) נטענים ומוטורים ודיסקים המתאימים למגוון עבודות ניסור בעוצמות שונות:

 

טיפול ותחזוקה נכונה

כחלק משגרת יומו של איש המקצוע המפעיל מסור דיסק ועל פי הוראות היצרן, מומלץ להקפיד על תחזוקה שותפת של המשורים, לרבות מסורי מסור דיסק נטען ומסור דיסק מוטורי למטרות ניסור בדרגות עוצמה שונות. בחברת סטיל גרמניה מנחים לבצע שגרת ניקוי למסורים, מסורי שרשרת וגם מסורי דיסק אשר תשמור על הכלי, תבטיח תפוקה יעילה לאורך זמן ותאפשר לעובד בכלי העבודה לעבוד בשקט והשגת תוצאות מרשימות. כעת נסקור את דרכי הפעולה.


פילטר אוויר - על חשיבות שגרת ניקוי פילטר האוויר

כידוע שמנסרים בטון באמצעות מסור דיסק סביבת העבודה מתמלאת באבק וחול החודר לכל הפתחים. כתוצאה מכך כלי העבודה עלול לאבד מיעילותו לאורך זמן ואף להיגרם נזק לרכוש ואף פגיעה בבריאותו של איש המקצוע המפעיל את כלי עבודותו. אם לא תקפידו לבצע פעולות שמירה על תחזוקה בזמן תבחינו בכך כאשר ביצועי המנוע יורדים, יש קושי להנעה וצריכת הדלק עולה יש לבצע ניקוי פילטר: פתחו את בורג מכסה הפילטר הוציאו את מכסה הפילטר, נקו את חלקו הפנימי של המכסה. המשך ניקוי יתבצע רק ע"י טכנאי מוסמך. פתחו את הברגים. הוציאו את בית הפילטר. הוציאו את הפילטר הראשי מבית הפילטר. בדוק אותו יש להחליפו עם הוא קרוע או סתום.

מערכת הפילטר של STIHL הינה פיתוח מיוחד. לכן יש להקפיד על שימוש רק בפילטר 'סטיל'. פילטרים אחרים לא מתאימים והם יגרמו נזק למנוע.

פילטר אויר - על חשיבות שגרת ניקוי פילטר האוויר

טבלת מרווחי זמן תחזוקה 

על פי היצרן STIHL מובאים האינטרוולים (מרווחי הזמן) הבאים חלים בתנאי הפעלה רגילים ותקינים בלבד. במידה ופרק זמן העבודה היומי שלכם ארוך יותר או שתנאי ההפעלה קשים (שטח עבודה מאוד מאובק וכו') קצרו את האינטרוולים המצוינים בהתאם.

הבדיקה

טרם תחילת העבודה

בסיום עבודה או יומי

על בסיס שבועי

על בסיס חודשי

במקרה של בעיה

במקרה של נזק

בהתאם לצורך



בדיקה כללית

בדיקה ויזואלית

X








ניקיון


X





X


מסנן אוויר

בדיקה ויזואלית




X

X




החלפה


במידה ומרגישים ירידה בהספק המנוע


X



מיכל דלק

ניקיון




X



X


רצועת V

ניקיון / מתיחה




X





החלפה






X

X


משאבת דלק ידנית (במידה ומותקנת)

בדיקה

X








לקחת תיקון על ידי ספק שירות






X



אביזרי חיתוך

בדיקה ויזואלית

X

X







החלף






X



בדיקת צמידות

X

X







מצת (פלג)

ניקיון / מתיחה



במידה ומרגישים ירידה בהספק המנוע




החלפה







X


מאיד (קרבורטור)

ניקיון / מתיחה



במידה ומרגישים ירידה בהספק המנוע






הכירו את מסור דיסק המקצועי הנטען TSA 230 לחיתוך רטוב