כל הדגשים החשובים לביצוע כריתת עץ בחצר במדריך מקצועי (חלק 2), מאת צוות חברת ש.ונציה, היבואן הרשמי והבלעדי של STIHL בישראל.

* למעבר לחלק 1 לחצו כאן


לעיתים יש צורך בכריתה של עץ בגינה או בחצר הבית. ניתן להזמין כורת מוסמך או לעשות זאת לבד במידה ויש את הרקע לעבודה ואת הציוד המתאים. לצד זאת, חשוב לזכור שבמדינת ישראל אסור לכרות עצים ללא אישור של הגורמים המוסמכים. כריתת עצים יכולה להיות מסוכנת ואם העץ גדול מאוד, רקוב או קרוב לשטח בנוי, כדאי להיעזר באנשי מקצוע. אם הוא קטן או בינוני, נמוך יחסית (אתם מגיעים לקצה הגזע עם סולם), בריא, עומד במיקום בטיחותי ומרוחק מבניינים וקווי חשמל, אתם יכולים לכרות אותו בעצמכם.

מסור




עקבו אחרי השלבים במדריך המקצועי שלפניכם ותוכלו לכרות את העץ במהירות ובמינימום מאמץ.


השלב ראשון בכריתת עץ בחצר

הצעד החשוב ביותר בכריתת עץ הוא ההכנות המוקדמות. ככל שתתכוננו טוב יותר, כך כל התהליך יהיה קל ובטיחותי יותר.


הכינו את ציוד הגינון והבטיחות:

  1. קסדה כולל מגן פנים ואזניות ונעלי בטיחות
  2. כפפות עבודה עבות
  3. משקפי בטיחות 
  4. רתמה


כלי הגינון להם תזדקקו:

  1. מזמרה
  2. מזמרת גובה לענפים או מסור גובה 
  3. מסור עץ ידני 
  4. מסור שרשרת לענפים עבים ולגזע

 

אביזרי STIHL לכלי עבודה לגינון

לחצו כאן למבחר אביזרים למסורים של סטיל

לחצו כאן למבחר בגדים ואביזרי בטיחות של סטיל

 

  • חשוב לעדכן ולהבהיר לכל בני הבית ו/או הסובבים את היום והשעה בהם תכרתו את העץ, על מנת שינקטו משנה זהירות ולא יצאו החוצה בזמן הזה, מה שעלול לגרום לפציעות או להסיח את דעתכם.

 

מרכז הדרכה וידע  - תוכן שימושי מומלץ בעריכת צוות ש.ונציה

קראו בהרחבה בספר מוצר ותפעול נכון: דגשים בעבודה נכונה ובטיחותית עם מסורי שרשרת

צפו במדרכי וידאו הוראות הפעלה, תחזוקה ובטיחות בעבודה במסורי שרשרת

 

בשלב השני לכריתת עצים, גזמו עלים וענפים דקים

צעד חשוב נוסף הוא בדיקה מקדימה של העץ וסביבתו. שלב זה כולל פינוי חפצים או כל דבר אשר יכול להיפגע ולהינזק בעת נפילת העץ. מומלץ לגזום ענפים שיכולים להפריע לעבודה או לגרום נזק בנפילתם ומומלץ להוריד את נפחו של העץ כדי ליצור מצב בו יגרם נזק מזערי ככל הניתן לסביבת הגינה. שהגזע ייפול בשלב מאוחר יותר, הוא צריך להיות נקי וצר ככל האפשר. 

בצעו את השלב הזה עם מזמרת גובה לענפים או מסור גובה. עמדו במיקום המאפשר לכם להגיע לכל הענפים ולגזום אותם בלי שהם יפלו עליכם וגזמו כמה שיותר ענפים. במידת הצורך, הסתייעו בסולם כדי להגיע לכל הענפים. חשוב שהסולם יהיה יציב מאוד ולכן, אפשר לבקש ממישהו שיחזיק עבורכם את בסיס הסולם, לבטיחות מקסימלית. לסיום שלב זה, גזמו את כל הענפים הקטנים, הזרדים והעלים. 
שימו לב! מטעמי בטיחות, אין לעבוד עם מסור שרשרת כאשר עומדים על סולם!

בשלב השלישי בכריתת עץ הסירו ענפים עבים

בשלב הזה אמורים להישאר לכם רק ענפים עבים, שאותם אפשר להסיר עם מסור ידני, אך מסור שרשרת יהפוך את העבודה למהירה וחסרת מאמץ. התחילו מבסיס העץ והמשיכו לכיוון מעלה, עד שיישאר הגזע בלבד. 

שלב רביעי בכריתת עץ  – כריתת הגזע

לפני שאתם כורתים את הגזע, אתם צריכים להחליט על הכיוון הבטוח ביותר לנפילה של העץ. כדי לעשות זאת, מדדו את גובה העץ ואמדו את המרחק בין הקרקע לבין קצה הגזע העליון. וודאו כי אין באזור הזה בניינים או אלמנטים אחרים ונקו את השטח מענפים כדי להבטיח נחיתה רכה. לאחר מכן, תכננו נתיב מילוט, שיהיה חיוני בזמן שהעץ נופל וימנע מכם פגיעות ופציעות. נקו וסדרו את נתיב המילוט שלכם והכינו אותו להליכה נוחה ובטוחה.

 

לאחר שתבצעו את ההכנות האלו, התחילו לנסר את הגזע עם מסור שרשרת, באמצעות טכניקה מדויקת:

יש ליצור חריץ של כ 45 מעלות

הניחו את המסור שלכם במאוזן על העץ וחתכו קו ישר בעומק של עד שליש מקוטר הגזע. לאחר מכן, הניחו את המסור בזווית של כ- 45 מעלות מעל הקו ונסרו באלכסון עד סוף הקו המאוזן. הסירו את הטריז שנוצר ושימו לב כי צורת המשולש שנוצרה, היא הכיוון אליו ייפול העץ. 

מסור

 

ניסור החלק האחורי

זה השלב שבו העץ יתחיל ליפול, אז התכוננו להשתמש בנתיב המילוט שלכם. מקמו את מסור השרשרת במאוזן, מעט מעל קצה הזווית, מהצד השני של הגזע. נסרו קו ישר בעומק של עד שליש בקוטר הגזע והתרחקו – העץ שלכם יתחיל לפול.

שלב חמישי בכריתת עץ – הסירו את השורשים ואת גדם העץ

עבדו עם את חפירה וחפרו בזהירות כדי לחשוף את שורשי העץ. הביאו בחשבון ששלב זה כרוך בעבודה קשה ועלול לקחת זמן, בהתאם למערכת השורשים של העץ וסוג הקרקע בה אתם חופרים. ברגע שחשפתם את השורשים, השתמשו במסור יד לחתוך את חלקיהם הפנימיים. לאחר מכן, יהיה לכם קל יותר לנדנד את גדם העץ עד שישתחרר ממקומו ותוכלו להוציא אותו מן הקרקע ולהניח אותו ואת השורשים בצד.

  

שלב שישי ואחרון בכריתת עץ  – ניקיון 

אחרי שתכרתו את העץ, יישארו לכם ערימות עלים וענפים, גזע גדול, מערכת שורשים וחור גדול בקרקע. אם מדובר בהרבה עבודה, אפשר לשכור חברת ניקיון מקצועית שתדאג לסלק את כל השאריות ולנקות החצר. אם החלטתם לנקות בעצמכם, הנה כמה צעדים שחשוב לפעול לפיהם:

 

 

גרסו עלים וענפים במרסקות גזם

אם ברשותכם מרסקת גזם, זו ההזדמנות שלכם להכין רסק לחיפוי הקרקע. גרפו את כל העלים, גזמו את הענפים הדקים והכניסו אותם למרסקת כדי ליצור חומר אורגני איכותי לחיפוי או קומפוסט. אפשר להשתמש ברסק כמילוי אותו תניחו בתוך הבור שנפער בקרקע, היכן שהעץ עמד. לאחר מכן כסו אותו בחול או אדמה ויישרו עם מגרפה לקבלת מראה אסתטי.

השתמשו בחלקי העץ כחומר בערה

חתכו את כל הענפים שגזמתם, את הגזע ואת השורשים לגודל אחיד, ערמו אותם והניחו להם להתייבש. לאחר מכן, תוכלו להשתמש בהם עבור מדורות או כעצי הסקה.

 

מסורי סטיל – לעבודה מהירה וחלקה 

מסורי שרשרת של סטיל – STIHL  – מעוצבים כך שיהיו עמידים וחזקים ותוכלו באמצעותם לגזום ולנסר בקלות עצים ושיחים סבוכים, ללא מאמץ. באתר היבואן הרשמי ש.ונציה מבחר גדול של מסורי סטיל, מסורי שרשרת נטענים עם סוללה, מסורים בעלי מנוע מוטורי (בנזין), מסורים לשימוש הביתי או לשימוש המקצועי, מסורים אשר מתאימים לגיזום כולל גיזום בגובה או מסורי כריתה.

מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע או תחנת השרות הקרובה לביתכם על מנת להתאים את המסור הנכון עבורכם.

 

 

מסור