מה חשוב לדעת לפני שכורתים עץ (חלק 1)

* למעבר לחלק 2 לחצו כאן


ישנם מקרים שבהם אין ברירה אלא לכרות עץ בחצר או בגינה, למשל כאשר העץ גורם נזק לבית או לקיר תומך או השורשים גורמים נזקים למערכת הביוב או יסודות הבית, עוד סיבה היא כאשר העץ קרוב לקווי חשמל ועוד. יש לזכור שבישראל, חל איסור על כריתת עצים בוגרים.
נרחיב על כך בהמשך.


בחלק מהמקרים אין הכרח לכרות את העץ וניתן לפתור את הבעיות באמצעות גיזום. כך אפשר לשמר אותו ובמקביל להפחית פגיעה או סכנה מענפים שיכולים להישבר במזג אוויר סוער או מעץ שגדל וענפיו קרובים או פוגעים בגורמים אחרים בחצר הבית כגון עצים נוספים, קירות וחלונות הבית או מחסן. כמו כן ניתן לגזום לשם שימור יופיו של העץ או לשם כניסה של אור השמש לגינה לטובת גידול פרחים, ירקות וצמחי תבלין.
לעיתים אין ברירה וחייבים לכרות את העץ עקב הזדקנות, מחלה או מזיקים שפוגעים בעמידות העץ וגורמים לסכנת קריסה שלו.


בשלב הזה אתם בוודאי תוהים: במה כרוכה כריתה של העץ? מהם הסיכונים, מה התהליך והאם כדאי לבצע זאת לבד או להזמין אנשי מקצוע שיכרתו או יגזמו אותו עבורכם? לכן, צוות ש.ונציה היבואן הרשמי והבלעדי של STIHL בישראל ריכזו את כל המידע החשוב בנושא בכתבה.

 

מה אומר החוק לכריתת עצים בישראל?

ראשית בישראל, חל איסור על כריתת עצים בוגרים. כל עץ בוגר (קרי, עץ בגובה 2 מטרים מעל הקרקע וקוטר הגזע שלו בגובה 1.3 מטרים הוא לפחות 10 ס"מ) נחשב מוגן. כמו כן, כ - 70 מינים נחשבים מוגנים בכל שלב של הצמיחה שלהם כגון: זית, חרוב, שקד, תמר, אלון, אורן, אגס, כליל החורש ואחרים. האיסור תקף גם על עץ שניטע בגינה פרטית או עץ שהוא מפגע סביבתי. העונש על כריתת עץ ללא אישור הוא קנס שיכול להגיע עד ל - 15,000 ₪ או חצי שנת מאסר. כדי לקבל אישור לכרות את העץ, או להעתיקו ממקום למקום, יש להגיש בקשה רשמית לפקיד היערות העירוני, או אם לא קיים כזה בעירכם, לפקיד היערות האזורי. במידה שהשתכנע פקיד היערות בצורך לכרות האת העץ הוא יוציא רישיון כריתה אשר ייכנס לתוקף רק 14 יום לאחר מועד פרסומו. על פקיד היערות לפרסם את רישיון הכריתה באתר העירוני/אתר משרד החקלאות למשך 14 יום שבהם לציבור יש זכות להגיש התנגדויות. רק אם לא הוגשו התנגדויות, ייכנס הרישיון לתוקף ואפשר יהיה להתקדם עם הפרויקט. 


איך בודקים האם העץ המיועד לכריתה הוא עץ מוגן?

חשוב להכיר את חוקי מדינת ישראל לגבי עצים מוגנים ולזכור כי הרגולציה בתחום לא נועדה להקשות על חייכם, אלא כדי לסייע לשמר מינים מסוימים של עצים ולגלות אחידות בכל הקשור לתקנות וחוקי עזר עירוניים. כמו כן, תקנות מסוימות נועדו להגן על קווי חשמל. בדרך כלל, לא נוטעים עצים קרוב לקווי חשמל. אם העץ צמח משמעותית או נשתל שם לפני התקנת קווי החשמל, יש סיכון שהוא יפגע בהם בזמן שהוא נופל ועליכם לתכנן את הכריתה בהתאם. הבדיקה המקדימה הזו חשובה וחשוב שהיא תהיה מקיפה ומול גורמים רשמיים.

  • הימנעו מעבירה על החוק שלא תתמודדו עם קנסות כספיים ותחושות האשמה והבושה. 

 


התייעצו עם אִילָנַאי 

אִילָנַאי הוא מומחה לטיפוח עצים והוא איש המקצוע שיש לפנות אליו בכל הנוגע לתחזוקת עצים, מחלות עצים, שתילה וכריתה. אם הבחנתם שהעץ שלכם במצב לא טוב ואם שמתם לב לתופעות כמו נשירת עלים, ענפים שבורים, פטריות, צמיחה איטית וכדומה, אילנאי יכול לסייע לכם בפתרון הבעיות לפני שאתם שולפים את המסור. כמו כן, הוא האדם להתייעץ איתו לגבי זני העצים שיצמחו בצורה מיטבית בסוג הקרקע העומד לרשותכם ותנאי מזג האוויר באזור – מה שיכול לסייע במניעת כריתות בעתיד.


תחום נוסף במקצוע האילנאות הוא הערכת סיכונים בעצים. אילנאים שהתמחו בהערכת סיכונים בעצים יכולים לקבוע האם עץ מסוכן ובמקרים מסוימים להמליץ על כריתתו.

  • שימו לב, בכל מקרה אישור לכריתת עץ יכול להנפיק רק פקיד יערות.


למפות את האתגרים העומדים בפניכם

כריתת עצים כרוכה בתפעול מסור שרשרת (זכרו: מסור שרשרת והפעלתו מוגדרים עבודה ברמת סיכון גבוהה) ושימוש במכשור כבד נוסף וגם התמודדות עם עץ נופל. פעולה זו תדרוש מכם לנקוט משנה זהירות ולהתכונן לפרויקט היטב. אם מעולם לא כרתתם עץ, ייתכן והעץ הגדול בחצר שלכם הוא לא הפרויקט הנכון להתחיל ממנו. קחו לעצמכם זמן כדי להעריך את המצב וצרו מרווחי ביטחון למקרי חירום ותוכנית פעולה במקרה שיתרחש מצב לא צפוי. אם העץ גדול במיוחד כדאי לשקול ליצור קשר עם איש מקצוע שיכרות את העץ.


חשוב! אל תוותרו על ציוד בטיחות איכותי

כשזה נוגע לכריתת עצים, בטיחות היא ערך עליון. בין שהעץ גדול, קטן, גבוה או רחב ואפילו אם הוא קטנטן, הביאו בחשבון שתמיד יכול להתרחש מצב בלתי צפוי ותאונות כגון התחשמלות, נפילה מהסולם, מכה או פציעה מהענף או מהגזע וכדומה. עצים נופלים לעיתים בכיוונים לא צפויים, עלולים להישבר, המכשור עלול להתקלקל ועוד. לכן, ציוד בטיחות איכותי הוא קריטי ויש להכין אותו מראש.

 

איזה ציוד עלינו להכין?

 

המלצת הצוות המקצועי של סטיל בישראל

קראו בהרחבה בספר מוצר ותפעול נכון: דגשים בעבודה נכונה ובטיחותית עם מסורי שרשרת

 

הכירו את ציוד העבודה המומלץ עבורכם

מסורים של סטיל יכולים להפוך את העבודה שלכם להרבה יותר קלה אך לפני שאתם מפעילים את המסור, חשוב להגדיר את הצרכים המדויקים שלכם ואילו כלים יכולים לתת מענה עבורם. למותג STIHL מבחר גדול של מסורי שרשרת, המיועדים לעבודות שונות ושונים זה מזה בצורת העבודה, בגודל, משקל ובמחיר ומשתנים נוספים המשפיעים על מידת ההתאמה של המסור שרשרת המומלץ לפרויקט הכריתה שלכם.

  • אם אתם כורתים עץ קטן בגינה, כדאי לבחור במסור קטן אך עוצמתי, מסור שייתן מספיק כוח ובמקביל קל משקל עבור יעילות בעבודה בייחוד למי שאינו כורת עצים בצורה מקצועית. 
  • אם בכוונתכם לעבוד על עצים גדולים, כדאי לבחור במסורים מקצועיים המעוצבים ומתוכננים לעבודות מורכבות וארוכות.
    חשוב ביותר, מסור מקצועי מעוצב כך שתיהנו מנוחות מקסימלית בזמן העבודה .
  • אל תניחו מראש שמסור קטן יוכל לסייע לכם בכריתת עץ מסיבי.
    אתם עלולים למצוא את עצמכם עם עץ חצי כרות ולא יציב, בזמן שאתם נאלצים למצוא מסור מקצועי יותר.

 

המלצות מקצועיות מצוות חברת ש.ונציה

 

מרכז הדרכה וידע - מדריכי וידאו



ניגשים לעבודה

 

ראשית, תצטרכו לנסר את הזווית המדויקת

אחרי שהכנתם את ציוד הגינון הנדרש וכלי העבודה יש לוודא שהשטח פנוי ולתכנן מסלול מילוט בזווית 45 מעלות כנגד לכיוון שבו רוצים שהעץ ייפול. יש לחשב את כיוון נפילת העץ אם העץ נוטה או בעל צמרת וענפים אשר פונים לכיוון מסוים וחשוב לבצע את החיתוך הראשוני בזווית זו. יש סוגי חיתוכים שונים שאפשר לבצע והבחירה ביניהם תלויה בפני השטח, סוג העץ מצבו ומיומנות הכורת. החיתוך הנפוץ ביותר, אשר נותן כיוון קל של הכריתה והינו בטיחותי יחסית, הוא הוצאת משולש (טריז) בכיוון שאנו רוצים להפיל את העץ. הניסור הראשון הינו חשוב ביותר ובו מנסרים במקביל לקרקע לעומק של 1/3 מקוטר הגזע. חשוב שהקו שנוצר בגזע יהיה מקביל לכיוון הנפילה.. לאחר מכן מנסרים באלכסון מלמעלה בזווית של כ45 מעלות בפעולה זו חשוב לשים לב ששני קווי הניסור נפגשים יחד ויוצרים משולש. מוצאים את המשולש שניסרנו ועוברים לניסור בצידו השני של הגזע.

 

שנית, נסרו את חתך הנפילה

גם ניסור חתך הנפילה, תלוי במשתנים כגון סוג העץ וגודלו. זהו החתך האחרון שתנסרו בעץ וחשוב לזכור ליצור אותו במקביל לקו הישר של הזווית שיצרתם בצידו השני של העץ. את החיתוך יש לעשות כ 3-5 ס"מ גבוה יותר מקו המפגש של המשולש שיצרתם בצידו השני, והוא יוצר מעין מדרגה שמונעת מהגזע לפנות לאחור ולכיוון הכורת בעת הנפילה. כאשר הגזע מתחיל בתנועת הנפילה יש להוציא את המסור מהגזע ולהתרחק דרך שביל המילוט שהכנו מבעוד מועד.

יש עוד שיטות נוספות שאפשר להשתמש בהן בניסור עצים וכריתה, אך הן מורכבות ומאתגרות יותר וכדאי להשאיר אותן בידי אנשי מקצוע.


הסרה וגריסה של הגדם

בשעה טובה הסרתם את העץ, אך המלאכה עוד לא הסתיימה משום שעוד נותר הגדם. בין שאתם מעצבים מחדש את הגינה, שותלים צמחים או מחדשים את הקרקע, הגדם מאוד לא אסתטי וסביר להניח שגם יפריע לכם בפרויקט הבא שלכם. יש כמה שיטות להוציא את הגדם, אך רובן לא בטיחותיות, יקרות או דורשות זמן רב. קחו בחשבון שאם תרצו להוציא גדם גדול, ייתכן שתצטרכו להסתייע בעזרה מקצועית. אחרת, תיאלצו להתמודד עם השכרת ציוד, עבודה קשה, ניקיון ועוד.

 


שריפת העץ אחרי הכריתה

אחרי שכרתם את העץ ונפטרתם מהגדם, הגיע הזמן לסיים את הפרויקט. אם חשבתם להבעיר מדורה להשליך אליה את כל שאריות העץ, חשוב לדעת שחל איסור על שרפת גזם


במקום לשרוף - הכירו את מרסקות הגזם החשמליות ומרסקות הגזם המוטוריות

אם אתם מעוניינים להיפטר מכל שאריות העץ בעצמכם, אתם יכולים להכין רסק לחיפוי הקרקע באמצעות מרסקת הגזם אליה תכניסו את הענפים, העלים ושאריות מסביב לעץ. זהו הפתרון אקולוגי הרבה יותר משריפת העץ והתוצר המתקבל של חומר אורגני איכותי, יכול לשמש אתכם לדישון/ הכנת קומפוסט או להנחה כשכבת חיפוי קרקע. יש סוגים רבים של מרסקות גזם, הנבדלות בגודל, בעוצמה שלהן ובסוג הרסק שהן מייצרות - רסק לקומפוסט או שביבים לחיפוי. יש מרסקות שעושות את שני סוגי הריסוק, וניתן לבחור ביניהן בהתאם ליעוד וכמות הפעמים שנדרשים להשתמש בהן. 

קראו עוד בכתבה איך לדעת איזו מרסקת גזם מתאימה עבורנו?

 

המלצות מקצועיות נוספות מצוות ש.ונציה יבואן רשמי ובלעדי של STIHL בישראל

 

בסיכום הכתבה הזו סקרנו למענכם את כל הדגשים החשובים לפני שאתם כורתים עץ במדריך מהיר (חלק 1).


לחצו כאן לכתבות ומאמרים מקצועיים נוספים מאת צוות חברת ש.ונציה היבואן הרשמי והבלעדי של STIHL בישראל, כלי הגינון הטובים בעולם:

כלי גינון נטענים ביתיים, כלי גינון נטענים מקצועיים, מסורי שרשרת, מסורי עץ ידניים של SILKY, מגזמות, כלים למסיק ומזמרות